Bohuslinjen

Historien om 

M/S ERIKSBERG

M/S Eriksbergs historia börjar på Eriksbergs Mekaniska Verkstad AB i Göteborg år 1910 då fartyget Bore byggdes klart. Fartyget levererades samma år till den Kungliga Marinförvaltningen på Karlskrona Fästning i Karlskrona där Bore användes som transportfartyg för Blekinge kustartilleri. Bore döptes under sin tjänst om till Transportbåten Nr 1 / KF.


År 1950, exakt 40 år efter ankomsten till Karlskrona, kolliderade fartyget med S/S Imperator. Transportbåten Nr 1 / KF klarade sig undan utan problem men S/S Imperator sjönk. Lyckligtvis blev ingen person skadad under incidenten.


År 1967 var det dags för fartyget att byta hem och namn igen. Vid Värtahamnen i Stockholm blev det nya namnet Aurora Borealis. Detta var dock kortlivat för tre år senare, 1970 bytte fartyget ägare igen och Rederei Saxaren AB döpte om den till M/S Sandön.


Under tre år trafikerade M/S Sandön Stockholms skärgård innan fartyget sedan förflyttades till Vättern för att de närkommande åren erbjuda turer på sjön.


Fyra år senare, 1977, byttes namnet igen tillfälligt till Sandön af Karlsborg efter fartygets nya hem på Vättern. Namnet byttes tillbaka till bara Sandön år 1992.


Under 44 år, från 1977 till 2021, har Sandön trafikerat områdena vid Karlsborg och erbjudit gäster turer genom Göta kanal, varit en plats för konserter, födelsedagar och bröllop med mera.


Här har historien kommit ikapp oss. För i samarbete med Rederi Sandön AB, flyttades skärgårdsbåten år 2021 tillbaka till Göteborg. Tillbaka till samma hamn i Göteborg där fartyget byggdes 111 år tidigare, Eriksberg. I samband med Göteborgs 400 årsjubileum gavs båten det historiskt klingande namnet M/S Eriksberg och det är i det namnet hon nu tar oss vidare ut på nya äventyr. 


Källor: skargardsbatar.se

faktaomfartyg.se

Foto: Från Olle Melins samling